Οι παιδοψυχολόγοι μας Αμάντα Μπικάκη και Νίκη Γεωργακάκου μας δίνουν χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορούμε να ανοίξουμε το θέμα του κορωνοιού στα παιδιά μας και να τους δώσουμε ακριβείς και αληθινές απαντήσεις ώστε να τα βοηθήσουμε να προσαρμοστούν στην κατάσταση αυτή αλλά και να τα μάθουμε να φροντίζουν τους εαυτούς σου χωρίς “φόβο και πάθος”

  • Αρχίστε με το να μάθετε τι ξέρει ήδη το παιδί σας. Ανάλογα με την ηλικία, μπορεί να υπάρχουν παρανοήσεις, υποθέσεις, μύθοι και υπερβολές σχετικά με την πανδημία. Ξεκινήστε με ανοιχτές ερωτήσεις σχετικά με τις γνώσεις τους και τα συναισθήματά τους. Δώστε τη δυνατότητα στα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις. Ακολουθήστε τους κανόνες της ενεργητικής ακρόασης: ακούστε προσεκτικά αυτό που λέει το παιδί, εντοπίστε αυτό που νιώθει και ανατροφοδοτήστε καθρεπτίζοντας το συναίσθημα του παιδιού.
  • Στηριχθείτε σε έγκυρη πληροφόρηση από επίσημους φορείς για τη δική σας ενημέρωση. Βρισκόμαστε σε μία περίοδο που υπάρχει συνεχής ενημέρωση για την πανδημία από πλήθος φορέων που πολλές φορές μπορεί να μεταφέρουν λανθασμένες πληροφορίες, οι οποίες είναι πιθανό να αυξήσουν τη δίκη μας ανησυχία, καθώς και αυτή των παιδιών. Επιλέξτε συγκεκριμένους και εγκεκριμένους φορείς ενημέρωσης και προσπαθήστε να ενημερώνεστε τακτικά, αποφεύγοντας την υπερβολική και πολύωρη έκθεσή σας, όπως και των παιδιών, στα ΜΜΕ.
  • Να θυμάστε ότι δυσάρεστα συναισθήματα (πχ. φόβος, λύπη, μοναξιά, θυμός) είναι αναμενόμενα και φυσιολογικά στην παρούσα συνθήκη. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μοιραστούν τα συναισθήματά τους, αναπλαισιώνοντας  τυχόν παρανοήσεις με μια πιο ρεαλιστική εκδοχή. Για τα μικρότερα παιδιά, η έκφραση συναισθημάτων μπορεί να γίνεται έμμεσα, μέσω του παιχνιδιού ή της ζωγραφικής. Προσπαθήστε να μην υποτιμάτε τις ανησυχίες των παιδιών, καθώς αυτό μπορεί να τα αποτρέψει να τις μοιραστούν μαζί σας τις στο μέλλον.
  • Εστιάστε σε τρόπους που σας έχουν βοηθήσει να τα καταφέρετε στο παρελθόν σε δύσκολες καταστάσεις και υπενθυμίστε στα παιδιά πως αυτή η κατάσταση είναι προσωρινή.

Εξηγήστε στα παιδιά με έναν τρόπο κατάλληλο για το αναπτυξιακό τους επίπεδο:

  • Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, χρησιμοποιήστε σύντομες και ξεκάθαρες πληροφορίες. Απαντήστε μόνο στις ερωτήσεις που θέτουν τα ίδια τα παιδιά και επιβεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνουν τις έννοιες που αναφέρονται. Χρησιμοποιήστε απλά παραδείγματα για να εξηγήσετε τα βήματα που ακολουθούμε για να προστατευτούμε (π.χ. πλύσιμο χεριών).
  • Τα παιδιά μέσης σχολικής ηλικίας μπορεί να εκφράζουν περισσότερες ανησυχίες σχετικά με την ασφάλειά τους. Απαντήστε στις ερωτήσεις τους με ειλικρίνεια, χωρίς περιττές λεπτομέρειες ή αναληθείς καθησυχασμούς. Τα παιδιά μπορεί να χρειαστούν τη βοήθειά σας για να διαχωρίσουν την πραγματικότητα από εσφαλμένες πληροφορίες η από αυτό που φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί.
  • Οι έφηβοι θα έχουν πιθανώς απευθείας ενημέρωση από μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ΜΜΕ και μέσω συνομηλίκων. Καθοδηγήστε τους έφηβους να βρουν αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης και να αναπτύξουν μια κριτική στάση απέναντι στις πληροφορίες που δέχονται. Μεταδώστε σαφείς, έγκυρες και πρόσφατες πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση. Η γνώση αυτή βοηθά να νιώσουν μια αίσθηση ελέγχου, ενώ βοηθά να αποσαφηνιστούν τυχόν παρανοήσεις.